Etsi
  • Ulla

Mitä ottaa huomioon ennen joogatunnille osallistumista

Päivitetty: elo 11

Kirjoituksen tarkoitus on vastata yleisimpiin kysymiin ja antaa muutamia neuvoja joogatunnin sujumiseksi mahdollisimman mukavasti.


Tunnin varaaminen/peruminen

Tunnille voi ilmoittautua puolitoista tuntia ennen tunnin alkua.


VARAAMINEN Oman paikan varaaminen ryhmätunnille tapahtuu osoitteessa www.vello.fi/joogantai.

Etusivulta valitaan ”Ryhmätunnit”, klikataan tuntia, jolle halutaan osallistua ja seuraavassa näkymässä etsitään kalenterista oikea päivä ja ajankohta, klikataan sitä ja täytetään omat tiedot avautuvalle lomakkeelle.



Voit ilmoittaa samalla useamman henkilön. Muista klikata lopuksi ”Osallistu” painiketta. Varauksesta lähtee sähköpostiisi vahvistusviesti, jossa on myös linkki, mikäli sinun tarvitsee jostain syystä perua osallistumisesi.


VARATUN PAIKAN PERUMINEN/TUNNIN PERUUNTUMINEN Mikäli joudut perumaan osallistumisen, teethän sen viimeistään kaksi tuntia ennen tunnin alkua, jolloin joku muu ehtii halutessaan vielä saamaan paikkasi.


Jos tunti jostain syystä joudutaan perumaan, saat siitä viestin sähköpostitse ja/tai tekstiviestinä ensi tilassa riippuen siitä, oletko ilmoittautuessa antanut puhelinnumerosi. Kurkata sähköposti/puhelin ennen tunnille lähtöä.


Tunnille valmistautuminen


SYÖMINEN ENNEN TUNNILLE TULOA Suositus on, että et söisi raskaasti aikanaan kahteen-kolmeen tuntiin ennen tunnille tuloa. Mikäli vatsa kurnii, on toki hyvä ottaa jotain pientä helposti sulavaa esim. puoli tuntia-tunti ennen tunnin alkua.


VARUSTEET

Mikäli sinulla on oma joogamatto tmv. voit hyvin ottaa sen mukaan tunnille (maton voit myös vuokrata hintaan 2,00€/krt). Tunnilla saatetaan käyttää joogavöitä, joogatiiliä, vilttejä tms. apuvälineitä, joita saat ohjaajalta lainaan, mutta halutessasi voit toki ottaa mukaan myös omia, mikäli sinulla niitä on.


Ota mukaan ainakin oma vesipullo ja pieni pyyhe, jolla voit tarvittaessa pyyhkiä hikeä tai jos on ollut rauhallisempi harjoitus pyyhettä voi käyttää vaikka lepoasanassa silmillä lisäämään rentoutusta, kannattaa kokeilla!



VAATETUS Puethan tunnille mukavat, joustavat vaatteet. T-paidan/hihattoman paidan päälle voi olla ainakin viileällä ilmalla hyvä heittää pitkähihainen, jonka voi tarvittaessa riisua tai pukea takaisin päälle. Samoin ohkaisten treenihousujen päällä voi hyvin olla lämpimät verkkarit, jotka pukee päälle loppurentoutukseen ja savasanaan (lepoasanaa) tunnin lopussa.


MUUTA HUOMIOITAVAA Tiloissamme ei tällä hetkellä valitettavasti ole pukuhuoneita, eikä peseytymismahdollisuuksia, otathan tämän huomioon aikatauluttaessasi tuntia päivääsi.

Kun tulet tunnille, huolehdithan, että et ole suihkinut lempi haju-/partavettä ylettömin määrin, jotta hajusteyliherkätkin saavat joogata ilman hengenahdistusta.

Tunnille saapuminen ja harjoitukseen valmistuminen

Saavuthan tunnille ajoissa, jotta pääsemme aloittamaan aikataulun mukaisesti. Mikäli tulet tiukalla aikataululla, älä murehdi maksamisesta, etsi vain oma paikkasi ja rauhoitu matollesi, voit hoitaa maksun/ottaa leiman 10-korttiisi tunnin jälkeen. Mikäli maksat liikuntakortin (ePassi, Edenred, Smartum, Eazybreak) mobiilisovelluksella muistathan näyttää kuitin maksun suoritettuasi. Maksuvälineenä käyvät liikuntakorttien lisäksi perinteisesti käteinen tai pankki/luottokortti.




SALILLE LÖYTÄMINEN JA SAAPUMINEN Joogantai toimii Studio Ryhdin tiloissa Nummelan Veikkoinkorvessa (Ratastie 15, 03100 Nummela).


Ovi sijaitsee sisäpihalla, rakennuksen sisänurkassa ja on auki puoli tuntia ennen tunnin alkua. Ulko-oven vieressä on muutama parkkipaikka, mutta niiden ollessa käytössä auton voi jättää joko Ratastielle tai Ajurintielle. Aikaisin aamulla ja iltaisin myös muut vapaat paikat sisäpihalla ovat käytettävissä. Edellisten kiinteistöjen (Ratastie 13) alueelta löytyy tarvittaessa myös vapaata parkkitilaa.




Riisuthan kenkäsi niille varattuun hyllykköön sisääntulon viereen, naulakot ja wc-tilat löytyvät etuovesta suoraan eteenpäin. Voit jättää laukkusi naulakkoon tai ottaa sen salin puolelle takaseinän viereen, mutta huolehdithan, ettei laukku jää kenenkään tielle ja siellä mahdollisesti oleva puhelin on äänettömällä.


KÄYTTÄYTYMINEN SALISSA Tullessasi tunnille jätäthän turhat ja äänekkäät tarinat salin ulkopuolelle ja hoidat tarvittavat keskustelut mahdollisimman hiljaisesti ja rauhallisesti näin ei häiritä jo mahdollisesti omilla matoillaan tulevaan tuntiin keskittyviä.


Joogamatot on hyvä sijoittaa salissa hieman limittäin, niin saadaan tila käytettyä


mahdollisimman tehokkaasti ja minimoitua viereisellä matolla joogaavaan osuminen esim. käsiä sivuille levitettäessä.


Muistathan riisua sukat ennen tunnin alkua (paitsi villasukkajoogassa).

Kun olet löytänyt oman paikkasi, on hyvä hetki ottaa mukava asento, sulkea silmät ja hengitellä syvään, keskittyä omiin tuntemuksiin ja tuoda huomio tulevaan harjoitukseen. Voit venytellä ja lämmitellä kehoa varovasti ja antaa sen valmistua asanaharjoitukseen.


Tunnin aikana


Muista tunnin aikana, että mikäli siltä tuntuu voit aina pysäyttää harjoituksen, levätä hetken ja jatkaa kun siltä tuntuu. Tunnin aikana pidetään muutama lyhyt juomatauko, mutta toki voit hörpätä vettä ihan silloin kun siltä tuntuu, vettä ei kannata kuitenkaan juomalla juoda, vaan ottaa pieni hörppy kerrallaan kun siltä tuntuu.


WC:ssä voi käydä on suotavaa kesken tunnin, mikäli siihen on tarvetta. Ei tarvitse koittaa väkisin kärvistellä tunnin loppuun. Liikuthan siinä tilanteessa salissa kuitenkin mahdollisimman hienovaraisesti muita häiritsemättä.


OMAN KEHON KUUNTELU HARJOITUSTA TEHDESSÄ


Kuuntele aina omaa kehoasi!


Ohjaajan ohjeet ovat ohjeita, mutta jokaisen keho on erilainen, mikä on toiselle ok ja tuntuu oikealta, ei välttämättä ole sitä toiselle. Mikäli tunnet minkäänlaista kipua, peruuttele heti takaisin päin.


Tunnin aikana on toki tarkoitus tuntua venytystä ja omien rajojen löytymistä, mutta älä koskaan ylitä noita rajoja, mikäli kehosi rakenne sen sallii rajat kyllä siirtyvät pikkuhiljaa ajan kanssa pidemmälle ja pidemmälle.


Joogaohjaajasi, vaikka tunteekin ihmiskehoa keskimääräistä paremmin, ei ole lääkäri, fysioterapeutti, eikä muu vastaava, muistathan siis, että olet itse vastuussa omasta kehostasi. Jooga ei ole sen vaarallisempi laji kuin mikään muukaan liikunta, kunhan muistat harrastaa sitä omaa kehoasi kuunnellen.


Mikäli sinulla on jotain vammaa tai loukkaantumisia kehossa tai jokin kehossasi ei tunnu olevan kunnossa juttelethan aina sinua hoitaneen tahon kanssa joogan harrastamisesta ja/tai pyydät ohjeistusta alan ammattilaiselta.


Mikäli jokin asana ei tunnu hyvältä, jätä se tekemättä ja kysy tunnin jälkeen olisiko jotain tapaa varioida ko. asanaa niin, että se tuntuisi sinulle luontevammalta.


Muista, että jooga on polku, joka kiemurtelee, menee ylös ja alas, joskus ollaan huipulla ja joskus laaksossa, joskus sataa ja joskus paistaa, tärkeintä on kuitenkin, että ollaan polulla, joka vie eteenpäin, kunhan sillä vaan pysyy, mutta mitään suora moottoritie kohti tiettyä päämäärää se ei ole.


Keho ja mieli voi toisena päivänä ja toisessa hetkessä tuntua ihan erilaiselta kuin aikaisemmin, joskus jokin asana ei tunnu tuntuvan missään ja toisella kerralla tuntuu. Joskus tunnilla voi olla todella levoton olo, eikä keho tai mieli tunnu kestävän rauhallista olemista ja joskus taas niin seesteinen, että haluaisit sen jatkuvan loputtomiin. Nämä kaikki vaihtelut ovat ihan normaaleja ja jokainen joogi on niitä varmasti joogapolullaan kokenut.


Kehon lisäksi joogassa myös mieli saa oman osansa, varsinkin kun asanat rupeavat olevaan tuttuja ja hengitys kulkee niissä luontevasti viemättä ajatuskapasiteettia voi mieli ruveta työntämään esiin yllättäviäkin ajatuksia ja tuntemuksia, niitä ei kuitenkaan kannata säikähtää, pikemminkin pyrkiä vain toteamaan itselleen, että kappas nyt tuntuu tältä, onpa mielenkiintoista ja jatkaa harjoitusta parhaansa mukaan.


Tunnin päätös ja sen jälkeen

Joogaharjoitus päättyy aina savasanaan, lepoasanaan, jonka tarkoitus ei ole olla hetki, jolloin voi lähteä tunnilta, jos sattuu olemaan jotain muuta tekemistä. Jo ihan muidenkin kanssajoogien vuoksi, odotathan rauhassa, että tunti lopetetaan yhdessä.


Kun tunti on päättynyt voit rauhassa keräillä ajatuksesi ja venytellä vielä kehoasia, jos siltä tuntuu. Riippuen tunnin ajankohdasta voi tunnin jälkeen tarjolla olla teetä, jonka voit nauttia yhdessä muiden kanssa tai ottaa oman joogamattosi ja vetäytyä syrjemmälle, mikäli kaipaat omaa rauhaa ennen arkirutiineihin palaamista. Mikäli haluat olla omassa rauhassasi, teethän sen selkeästi sivummalle siirtymällä niin muut osaavat olla tulematta juttusille.


Jos sinulla jäi jokin asia tunnilla mietityttämään tai et ole varma onko linjauksesi jossakin asanassa ihan paras mahdollinen, niin tunnin jälkeen on yleensä ohjaajalla hyvin aikaa katsoa asiaa kanssasi tarkemmin.


Muistathan juoda paljon vettä tunnin jälkeen! Jooga saa nesteet kiertämään tehokkaasti ja keho voi tarvita lisänesteytystä välttääkseen mm. päänsäryn.


Nähdään tunneilla, namaste <3


70 katselukertaa

©2020 by #joogantai