Etsi
  • Ulla

Miten valitsen ryhmätunnin?

Päivitetty: loka 5

Mistä tiedän mille tunnille voin osallistua? Osa joogasaleista ilmoittaa hyvinkin tarkkaan onko kyseessä minkä tasoinen tunti, aloittelijoille vai pidempään harrastaneille soveltuva. #joogantai joogatunteja ei ole määritelty ihan niin tarkasti, ei ainakaan tämän postauksen kirjoittamishetkellä.

Mikäli olet kokonaan uuden harrastuksen edessä tai tunnet, että kaipaisit pientä muistin virkistystä olisi hyvä, jos aloittaisit alkeiskurssilta, joita pyritään järjestämään aina mahdollisuuksien mukaan, joko muutaman tunnit pikakurssina tai useamman kerran tapaamisina kerran viikossa hyvänä starttina joogan maailmaan. Ko. kurssit löydät Joogantain www-sivuston "Tapahtumat"-kohdasta.

Mikäli olet aikaisemmin joogannut, ovat #joogantai joogatunnit pääosin (ellei toisin mainita) kaikille soveltuvia, olit sitten harrastanut joogaa jo pidemmän aikaa tai vasta ottamassa ensimmäisiä askelia joogapolullasi. Tule siis rohkeasti kokeilemaan eri tunteja :)


#joogantai ryhmätunnit


Aamujooga/puistojooga

Aamujoogan on tarkoitus olla kehoa herättelevä ja uuteen päivään valmistava. Asanoita tehdään niin hengityksen tahdissa kuin niissä pidempään viipyen. Aamun ensimmäinen tunti seisemältä on hieman hidastahtisempi kuin seuraava klo 8.30 alkava.


Hathajooga

Hathajoogan juuret ovat keskiaikaisessa Intiassa, ennen sitä joogaperinteessä oli keskitytty lähinnä meditaatioon, mutta hathajooga toi mukaan kehon ottamisen mukaan harjoitukseen. Taka-ajatuksena tälle oli, että ihminen ei voi hallita mieltään, ennen kuin hallitsee kehoaan.


Nykyään kaikki, karkeasti arvioituna 200-300 eri joogalajia perinteisemmistä kundaliini- ja astangajoogasta mm. viini- ja akrojoogaan perustuvat hathajoogaan.


Hathajoogassa asanoihin mennään hengityksen ohjaamina ja pääsääntöisesti niissä pysytään aina muutamien sisään- ja uloshengitysten ajan.


Joogantain hathajooga on lempeä, kehoa venyttävä ja avaava, mutta ajoittain myös lihaksia haastava, keskittymistä ja tasapainoa vaativa harjoitus. Hathajoogan perustarkoitus on auttaa sen harjoittajaa yli psyykkisistä ja fyysisistä esteistä, jännityksestä ja stressistä, jotta voima, kestävyys ja elinvoima voivat lisääntyä.


Flowjooga

Flowtuntille tullessa olisi hyvä, että on jo jonkin verran kokemusta joogasta ja perusasanat tuttuja. Tämä siksi, että flowtunnilla asanat tehdään pääsääntöisesti suht vauhdikkaasti hengityksen tahdissa (liike/sisään- tai uloshengitys) ja asanoiden entuudestaan tunteminen helpottaa tunnin sujuvuutta. Jos et ole varma onko flowjooga sinulle sopiva tunti, tule kuitenkin rohkeasti kokeilemaan. Aina voi levätä välillä, jos siltä tuntuu :)



Villasukkajooga

#joogantai villasukkajoogaa on tarjolla perjantai iltaisin, jolloin tunti on työpäivän ja -viikon päätteeksi palauttavaa restoratiivista joogaa ja sunnuntai-illan villasukka taas ammentaa sisältönsä kiinalaiseen lääketieteeseen pohjaavasta YIN-joogasta. Kumpikin tunti on todella hidastempoinen, kehoa ja mieltä rauhoittava tunti. Perjantaisin keskitytään enemmän lihaksiin kun taas sunnuntaina huomiota saavat kehon mm. nivelet, jänteet ja nivelsiteet.


Villasukkajooga saattaa vaikuttaa helpolta pitkine lempeästi venyttävine asanoineen, mutta varaudu kuitenkin, että saat tehdä tunnin aikana töitä ajatuksiesi pitämisessä harjoituksessa ja kehon tuntemusten tarkkailussa.


Rautakankijooga

Tunnetko itsesi rautakangeksi? Aloita rautakankijoogasta. #joogantai rautakankijoogassa ei

turhia kikkailla tai hötkyillä vaan lähtökohtana on, että jos pystyt hengittämään ja haluat parantaa elämänlaatuasi, niin tule juuri niin rautakankena kuin olet ja aloita polkusi kohti taipuisampaa rautakankea.


Tunnilla tehtävät asanat ovat yksinkertaisista perusasanoista yksinkertaistettuja versioita, joita voidaan tarvittaessa vielä helpottaa erilaisten apuvälineiden avulla.

Heitä siis kaikki epäilykset siitä, ettet voisi osallistua joogatunnille, koska siellä "pitää saada kasvot polvien välistä takapuoleen, mennä solmuun samalla, kun seistä yhdellä jalalla toinen käsi korvassa ja toinen selän takan varpaassa ja hymistä outoja loruja silmät kiinni ja vielä pystyä hymyilemään kuin hangon keksi" ja tule kaltaistesi, ihan tavallisten, elämän jäykistämiä kehoja omaavien, joukkoon, koska #joogakuuluukaikille.


Toimistojooga


Tuleeko päivän aikana istuttua läppärin ja/tai puhelimen ääressä niin, että niskat ja

hartianseutu ovat jumissa ja tuntuu ettei ajatus oikein kulje?

Toimistojoogassa asanat kohdennetaan niin, että ne auttaisivat mahdollisimman paljon ja monipuolisesti avaamaan toimistotyössä jumiutunutta kehoa.


Asanoita tehdään tuolia apuna käyttäen ja useita niistä voit viedä myös mukaasi työpaikalle/kotikonttorille niin, että joka päivä on edes vähän #joogantai ja kehosi sekä mielesi kiittää sinua joka päivä vastapainoksi päätetyöskentelylle.


Toimistojooga on tällä hetkellä vain työpaikalle tilattavissa.


Seniorijooga

Vaikka jooga ei ehkä ole tie ikuiseen nuoruuteen, se voi kuitenkin todistetusti hidastaa ikääntymisen merkkejä ja tuntemuksia kehossa sekä parantaa kehonhallintaa ja ylläpitää lihaskuntoa sekä mielen virkeyttä vielä vanhemmallakin iällä.


Oletko harrastanut joogaa tai muuta liikuntaa ja se on ehkä jäänyt tai tuntuu ettei valtavasta tarjonnasta löydy "sitä oikeaa" paikkaa harrastaa joogaa? Tai olet ylipäätään kiinnostunut joogasta ja sen monipuolisista hyödyistä vaikka kilometrejä rupeaakin mittarissa jo olemaan takana?


Tule rohkeasti kokeilemaan olisiko Joogantain seniorijooga sinun lempeä lääkkeesi kehon ikääntymistä vastaan.


Seniorijooga ei tällä hetkellä vallitsevasta koronatilanteesta johtuen pidetä ryhmätunteina.


Mistä näen koska tunteja on ja miten varaan paikkani/yksityistunnin?

Kurkkaa Joogantain viikkokalenteri ja varaa paikkasi osoitteesta www.vello.fi/joogantai


Vieläkin mietityttää?

Epäröitkö vielä minkä tunnin valita? Voit myös varata yksityistunnin, jolloin voidaan yhdessä katsoa ko. tunnin jälkeen, mikä Joogantain tuntitarjonnasta voisi olla juuri sinulle se soveltuvin.


Toivottavasti nähdään pian joogaharjoitusten merkeissä <3


Namaste,

Ulla


91 katselukertaa

©2020 by #joogantai