• Ulla

Flowjoogasta

Flowjooga /Vinyasa, tarkoittaa sujuvaa siirtymistä asanasta toiseen hengityksen tahdittamana.


Vaikka flowta pidetään usein nopeana ja fyysisesti haastavana harjoituksena, se voi olla myös pehmeää ja hellävaraista. Liikkuminen hengityksen mukana voi myös tarkoittaa siirtymien hidastamista syvien sisäänhengitysten ja hitaiden uloshengitysten avulla.


Toiset hakevat flowsta vastapainoa muuten rauhalliselle luonteelleen ja hitaampitempoiselle joogalle ja toiset, luonteeltaan sähköjänismäisemmät ihmiset, taas kokevat, että jatkuva liike ja kehoa rasittavampi tunti auttaa paremmin pitämään ajatukset hengityksessä ja kehossa.


Flow (kuten toki muutkin joogalajit) voi säännöllisesti harjoitettuna mm.:

  • parantaa aineenvaihduntaa

  • vahvistaa hapenottokykyä

  • nostaa harjoittajansa kuntoa

  • lisää lihasmassaa

  • vahvistaa vastustuskykyä

  • nostaa energiatasoja

  • parantaa tasapainoa

  • parantaa kehon liikkuvuutta ja joustavuutta

  • laskea stressiä

  • pitää yllä sydämen ja verisuonien terveyttä

  • rauhoittaa mieltä ja kohottaa mielialaa

  • parantaa unta

  • auttaa keskittymään ja parantaa muistia

  • parantaa kehonkuvaa

  • tasapainottaa mieltä ja tunteita


Joogantain flowjooga on suht nopeatempoista ja tuo oman kulmansa muuten rauhallisempi tahtisten viikkotuntien joukkoon. Joogantain flow ei kuitenkaan ole sama asia kuin esim. kuntosalien flowtunnit, jotka voivat olla hyvinkin nopeita ja jopa jokseenkin läkähdyttäviä (tämä toki riippuu aina vetäjästä ja osallistujan peruskunnosta).


Sama flow tunti voi toisesta tuntua aivan taivaallisen ihanalta, kun toinen miettii, että "eikö tämä lopu ikinä", hengitys tuntuu lähinnä puuskutukselta ja happi meinaa loppua.


Yleensä hengitys helpottuu, kun asanat ja rytmi tulee tutummaksi. Ei siis hätää, jos ensimmäisellä kerralla tuntuu haastavalta.


Flowtunnilla liikutaan siis hengityksen tahtiin, tehdään aurinkotervehdyksiä ja muita kehoa monipuolisesti liikuttavia asanasarjoja.


Ohjaaja yleensä ohjaa myös hengitystä, mutta muista, että salillisen ihmisiä hengitysten synkronoiminen on aika haasteellista. Moni on huolissaan, että ei meinaa hengityksen kanssa pysyä alussa mukana, mutta harva aluksi pysyykään.


AURINKOTERVEHDYS, SURYA NAMASKAR I, SUN SALUTATION A


Flowta voi tehdä eri tavoin. Joogantain flow tunteihin kuuluu aurinkotervehdyksiä, kuten aurinkotervehdys A, erilaisina variaatioina.




"Sisäänhengityksellä kädet ylös, uloshengityksellä eteentaivutus, uttanasana, sisäänhengityksellä nosta selkä suorana puoliväliin, ardha uttanasana, uloshengityksellä kädet matolle ja astu tai hyppää jalat taakse lankkuun ja laskeudu chaturangaan tai kyynärvarret lähellä kehoa alas asti, sisäänhengityksellä cobra ja uloshengityksellä alaspäinkatsovaan koiraan, adho mukha svanasana.


Sisäänhengityksellä koukista polvia, katse nousee eteen ja hyppää tai astu jalat eteen, selkä nousee suorana puoliväliin ja uloshengityksellä eteentaivutus, uttanasana, sisäänhengityksellä noustaan ylös, kädet nousee kohti kattoa ja uloshengityksellä kädet yhteen rintakehän eteen, anjalimudra."


Kuulostaa tutulta monelle flowjoogille. Mutta mitä jos ei lankku suju, keho ei ole vielä tarpeeksi vahva, selkä ei taivu ylöspäin katsovaan koiraan tai cobraan ja/tai alaspäinkatsova koirakin tuntuu tuskalta "ja chaturanga?!?!?! älä edes aloita..." voinko edes osallistua flowhun? Voit.



Eteentaivutuksesta (uttanasanasta) lankkuun (phalakasanaan)


Hyppääminen taakse lankkuasanaan eteentaivutuksesta on aikamoinen rasite olkanivelille. Jos yhtään epäröit, suosittelen vahvasti hyppäämisen sijaan astumaan jalat taakse ja laskeutumaan siitä hallitusti alas.


Eli älä hyppää, vaan astu jalat lankkuun, tai jos hyppäät, hyppää mahdollisimman pehmeästi, älä koko lattian tärähtämismeiningillä, kuten allekirjoittanut yo. videolla.




Chaturangasta ylöspäin katsova koira (Adho Mukha Svanasana) ja vaihtoehtoiset tavat


Lankun jälkeen aurinkotervehdyksessä on vuorossa chaturanga ja ylöspäin katsovaan koiraan .


Älä tee, jos tuntuu, että kehosi ei ole siihen vielä valmis. Laskeudu lankusta (muista, että voit laskea polvet matolle, jos siltä tuntuu) kyynärpäät lähellä kehoa alas matolle ja nosta rintakehä cobra -asanaan, sille korkeudelle mikä omalle kehollesi sopii. Muista myös sfinksiasana vaihtoehtona cobralle.


HUOM! Jos tuntuu, että olkapäät ja/tai selkä ei salli tätä vaihetta/haluat ottaa iisimmin/kroppa ilmoittaa, että ylös-alas vatkaaminen ei tunnu tänään hyvältä, jää alaspäin katsovaan koiraa, odota, että muut laskeutuvat alas, nostavat rintakehän ylös ja tulevat myös alaspäin katsovaan koiraan ja jatka sitten muiden mukana.




Miten tuodaan jalka käsien väliin?


Olemme nyt päässeet koiraan asti, tällä kertaa tämä aurinkotervehdys variaatio jatkuu jalan viemisellä ylös ja sen tuomisella käsien väliin. Ja miten?


Tuntuuko, että käy kuten alla? Jalka töksähtää maahan johonkin vatsan/rintakehän alle?




Nostat ehkä seuraavaksi taaemman jalan varpaille ja edelleen töks, mutta tällä kertaa jalka on tullut jo vähän pidemmälle rintakehän alle?



Seuraava "askel" on jalkaa eteenpäin tuodessa nostaa taaemman kantapään lisäksi rintakehää ylös ja siirtää painoa eteenpäin, jolloin teet tilaa tiukasti rintaa kohti vedetylle jalalle siirtyä eteenpäin ja vóila!



Okei, myönnän, helpommin sanottu kuin tehty ja aina voit laskeuta nelinkontin ja tuoda jalan käsien väliin omalla tyylilläsi. HUOMAA, että nelinkontin voi olla myös kokonaan vaihtoehto alaspäin katsovalle koiralle.


Nelinkontinasana vaihtoehtona alaspäin katsovalle koiralle


Vaikka alaspäin katsova koira jo sujuisikin, voi nelinkontin asentoa (bharmasana) käyttää esim. jos ohjaaja saa päähänsä esim., että tuodaan polvia kohti kyynärpäitä ja tuntuu, että kropasta rupeaa voimat loppumaan jo pelkän alaspäin katsovan koiran pitämisestä kuosissa.




MUISTA


Keho ja flow voi tuntua ihan erilaiselta eri päivinä, kun astut matollesi unohda kaikki oletukset itseäsi ja tulevaa harjoitusta kohtaan.


Mikäli missä kohtaa vain flowta tulee huono olo, päästä heittää tms. kuuntele kehoasi, laskeudu alas vaikka lapsiasanaa tai johonkin muuhun lepoasentoon ja varmista, että kaikki on hyvin ennen kuin jatkat.


Muista, että pääasia on, että hengität. Välillä nopeammin ja myös suun kautta, jos siltä tuntuu.


HUOM! jos sinulla on verenpaineen kanssa ongelmia, flow ei ehkä jatkuvine ylös-alas siirtymineen ole sinun juttusi, otathan tämän huomioon.


Joogantailla flow tunnit löydät varauskalenterista.


 

#joogantai #jooga #aamujooga #etäjooga #hathajooga #livestream #kehonhuolto #jokapäiväjoogantai #hathajooga #yinjooga #flowjooga #villasukkajooga #rautakankijooga #toimistojooga #nummela #vihti #asusiellämissäelät #mielenhuolto #hyvinvonti #joogakuuluukaikille #yksityisohjaus #tilaustunnit #työpaikkajoogaa #asana #flow #aurinkotervehdys #sunsalutation #suryanamaskar

 

20 katselukertaa