Outdoor Fitness
ryhmätunnit (2).png
Studio_edited.png

Askarruttaako mistä aloittaa?

Lue alta tuntien tarkemmat kuvaukset ja tule rohkeasti kokeilemaan eri tunteja.

 

Jos et ole varma mistä aloittaa, niin tule rautakankijoogaan, jos haet enemmän kehollista haastetta tai villasukkajoogaan, jos haet enemmän mielenrauhaa.

Ennen ensimmäiselle tunnille tuloa on hyvä lukaista ohjeita tunnille osallistumiseen sivu. 

 

Ja yleisimpiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin löydät vastauksia FAQ-sivulta.

Huomioithan, että ottaa noin 6-7 kertaa, ennenkuin useimmat rupeavat pääsemään jyvälle mitä ollaan tekemässä. Ole armolllinen itsellesi, unohda kaikki oletukset itseäsi, kehoasi ja tulevaa harjoitusta kohtaa kun astut omalle taikamatollesi. Sitkeys palkitaan ja ohjaaja on tukenasi ja käytettävissäsi mikäli/kun kysymyksiä herää. Tule rohkeasti tunnin jälkeen juttelemaan.

Mikäli olet raskaana, luethan aihetta koskevan blogikirjoituksen  ennen tunnille ilmoittautumista.

Hinnasto ja ilmoittautuminen sekä tuntien aikataulu

Hinnat löydät keskitetysti omalta Hinnasto-sivultaan.

Ajantasalla oleva tuntiaikataulu ja ilmoittautumiset ryhmätunneille hoituvat osoitteessa https://liikuttajat.fi/joogantai/joogat


 

HATHAJOOGA 

Tavoite

Hathajoogan perustarkoitus on auttaa sen harjoittajaa yli psyykkisistä ja fyysisistä esteistä, jännityksestä ja stressistä, jotta voima, kestävyys ja elinvoima voivat lisääntyä.

Mitä odottaa?

Hathassa asanoihin mennään hengityksen ohjaamina ja pääsääntöisesti niissä pysytään aina muutamien sisään- ja uloshengitysten ajan.

 

Joogantain hathajooga on lempeä, kehoa venyttävä ja avaava, mutta ajoittain myös lihaksia haastava, keskittymistä ja tasapainoa vaativa harjoitus.

Asanat vaihtelevat jonkin verran, mutta perusrunko tunnissa on sama ja asanat tulevat nopeasti tutuiksi ja voit seurata edistymistäsi niissä.

Kelle?

Hathajooga sopii hyvin aloittelijoille, mutta myös kokeneemmille joogeille, joogassa ei ole kyse asanoiden vaikeustasosta, jokainen hyötyy myös perusasanoista, kuhan mieli on avoin ja ego jätetty maton ulkopuolelle.

Mitä on hyvä huomioida?

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

Varaa paikkasi hathajoogaan täältä.

IMG_0226_edited.jpg

LÄMPÖJOOGA 

Mitä odottaa

Joogantain lämpöhathassa sali lämmitetään noin 30 asteiseksi ja tunti on rakennettu Joogantain perus hathatunneilta tutuista asanoista.
 

Lämpö tuo tuntiin omat haasteensa, mutta tunnin jälkeen koko kehoon leviävä rentous ja raukeus on vertaansa vailla


Harjoitus pysyy suht samanlaisena kuluvan kauden ajan ja sopii myös aloittelijoille.

Kelle?

Tunnille voi hyvin tulla olitpa sitten vasta aloittelemassa joogaa tai jo sitä enemmän harrastanut.

Huomioitavaa

Ota lämpöjoogatunnille mukaan pieni käsipyyhe ja mikäli olet kova hikoilemaan kannattaa ottaa myös joogapyyhe tms. joogamaton päälle tuomaan pitoa. 

 

Oma vesipullo kannattaa myös ehdottomasti ottaa mukaan ja muistaa juoda pieniä kulauksia tunnin aikana sekä runsaasti tunnin jälkeen. Mikäli unohdit vesipullon löydät keittiöstä laseja ja vettä.

Sali lämmitetään katossa olevilla infrapunalämmittimillä, joten vinkkinä kuumuudesta nauttiville, kannattaa oma matto sijoittaa salin keskelle lämmittimien alle.  Vastaavasti, jos pitää hieman alhaisemmasta lämmöstä voi viileämpää kohtaa etsiä salin reunoilta. 

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

Mikäli tiedät, että kuuma ei ole sinun juttusi, kannattaa suosiolla valita jokin toinen tunti.

Varaa paikkasi lämpöjoogaan täältä.

WhatsApp Image 2021-10-26 at 08.13.48.jpeg

AAMUJOOGA

Mitä odottaa?

Aamu alkaa ihanasti kehoa ja mieltä herättelevällä tunnilla, jonka jälkeen on mukavampi lähteä kohti päivän koitoksia virkeänä ja vetreänä.

SYKSYN 2022 aamujoogien sisältö on:

MAANANTAI

keho ja mieli lempeästi hereille kohti uutta viikkoa

TIISTAI

niskahartiaseutu vetreäksi ja keskivartalo haltuun

KESKIVIIKKO 
yin, viikoittain vaihtuva painotus: niska ja
hartiaseutu/selkä/alaselkä ja lantio/jalkapohjista lonkkiin alue

huom! mikäli yin-jooga ei ole tuttua käy lukemassa sitä
käsittelevä postaus blogista.

TORSTAI 

hathaa koko keholle

PERJANTAI

lempeää flowta koko keholle

Kelle?

Aamujooga sopii kaikille, jos kuitenkin joidenkin asanoiden kanssa on ongelmia, kysy rohkeasti neuvoa, jotta voit varioida niitä omalle kehollesi paremmin soveltuviksi.

Varaa paikkasi aamujoogaan täältä.

Osallistu etänä arkijoogapassilla arkiaamuisin klo 7.00-7.40, lue lisäohjeet https://www.joogantai.fi/arkijooga.

f64fa01c-d080-4ab4-92d8-d87e464b0ce2.jpg

YINJOOGA

Tavoite

Yinjooga on ns. kylmä harjoitus, jossa ei ole tarkoitus venyttää lihaksia, vaan saada ne rentoutumaan.

Lihasten rentoutuessa asanan vaikutukset menevät syvemmälle kehoon, jänteisiin, faskiohin, sidekudoksiin sekä niveliin, lisäten mm. kudosten nestekiertoa ja kehon liikeratojen laajuutta.

Mitä odottaa?

Tunti on meditatiivinen, mieltä ja kehoa rauhoittava ja syvähuoltava harjoitus, jonka suosio jatkaa kasvamistaan kovaa vauhtia.

Harjoituksen jälkeen olo on usein hyvin raukea ja maadoittunut.

Yinjooga saattaa vaikuttaa helpolta. Asanoissa ollaan suhteellisen pitkiä aikoja (yleensä 3-10 min) ja harjoitus on muutenkin viipyilevä ja salliva, omaa kehoa ja mieltä kuunteleva.

Varaudu kuitenkin, että saatat tunnin aikana löytää kehostasi ja mielestäsi ihan uusia ulottuvuuksia ja tuntemuksia antaessasi itsellesi luvan pysähtyä ja vetää aistit ja huomion sisäänpäin.

Joogantain yinjoogaa voi tehdä enemmän palauttavasti tai kehoa asanoissa marinoiden, sen mukaan miltä juuri sillä hetkellä tuntuu.

Kelle?

Yinjooga sopii lähtökohtaisesti kaikille, tunnilla voi käyttää apuvälineitä tukemaan kehoa ja asanoista löytyy aina variaatioita, jos jokin asana ei jostain syystä omalle kehollesi sovi.

Yinjooga on hyvää vastapainoa muille, nopeatempoisemmille liikuntalajeille.

Huomioitavaa?

Muistathan mainita tunnille tullessas, jos kehossasi on jotain rajoitteita.​

Viileämmillä keleille kannattaa yinjoogaan laittaa lämpimästi päälle ja ottaa vaikka oma paksumpi viltti mukaan.

Älä unohda juoda vettä harjotuksen jälkeen tai sen aikana, jos siltä tuntuu. Vaikka yinjooga ei sinänsä hikoiluta, se laittaa kuitenkin nesteet tehokkaasti liikkeelle.

Yin-joogasta voit lukea lisää sitä tarkemmin käsittelevästä blogitekstistä täältä.

Varaa paikkasi yinjoogaan  keskiviikon tunnille (60 min) täältä ja sunnuntain tunnille (90 min) täältä.

Yinjoogaa on tarjolla myös keskiviikkoisin aamujoogassa (40 min).

IMG_20220413_074909.jpg

RESTORATIIVINEN (PALAUTTAVA) JOOGA

Tavoite

Tunnin tavoite on saada kehoa mieli rentoutumaan jonnekin unen ja valveen rajamaille ja samalla  availla kehoa passiivisesti ilman tuntemuksia.

Mitä odottaa?

Restoratiivista joogaa voisi kuvailla tunnin päiväuniksi, venytyksn ovat hyvin pasiivisia eikä niissä haeta kehosta tuntemuksia.

 

Tunti koostuu  vain muutamasta (3-4) asanasta ja sillä käytetään aikaa apuvälineiden, tyynyjen, vilttien jne. asetteluun, niin, että jokainen saa kehonsa niin mukavasti asanaan, että siihen voi vaikka nukahtaa.

Kelle?

Etsitkö ensisijaisesti mielenrauhaa ja hengähdyshetkeä arjen keskelle? Tämä on ehdottomasti sinun tuntisi.

Restoratiivinen jooga sopii lähtökohtaisesti kaikille, tunnilla voi käyttää apuvälineitä tukemaan kehoa ja asanoista löytyy aina variaatioita, joita käyttää, jos jokin asana ei jostain syystä omalle kehollesi sovi.

Huomioitavaa?

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

​Viileämmillä keleille kannattaa tunneille laittaa lämpimästi päälle ja ottaa vaikka oma paksumpi viltti mukaan.

Varaa paikkasi  restoratiiviseen joogaan täältä.

rest kotkan siivet.jpg

VILLASUKKAJOOGA

Tavoite?

Antaa kehon ja mielen päästää irti arkiviikon tohinoista ja laskeutua virkistäytyneenä ja uudistautuneena kohti hyviä yöunia ja viikonloppua.

Mitä odottaa?

Joogantain villasukkajooga on lempeää kehoa ja mieltä huoltavaa palauttaa joogaa, jossa asanoissa viipyillään rauhassa n. 5-10 minuuttia asanasta riippuen.

Kelle?

Villasukkajooga sopii lähtökohtaisesti kaikille, tunnilla käytetään apuvälineitä tukemaan kehoa ja asanoista löytyy aina variaatioita joita käyttää jos jokin asana ei jostain syystä omalle kehollesi sovi.

Etsitkö ensisijaisesti palautumista ja mielenrauhaa? Tämä on sinun tuntisi :)

Huomioitavaa?

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

Viileämmillä keleille kannattaa hidastempoisille tunneille laittaa lämpimästi päälle ja ottaa vaikka oma paksumpi viltti mukaan.

Varaa paikkasi  restoratiiviseen joogaan täältä.

villasukkajooka.jpg

ILTAJOOGA

Tavoite

Antaa keholle ja mielelle mahdollisuus laskeutua kohti hyviä yöunia ja samalla lempeästi huoltaa kehoa ja mieltä asanoissa kiireettömästi viipyillen.

Mitä odottaa?

Hidastempoista kehoa palauttavaa, ajatuksia rauhoittavaa ja hiljentävää tuntia, ilman mitään vaatimuksia itseä tai omaa kehoa kohtaan.

Asanoissa ollaan noin minuutista muutamaan minuuttiin.

Tunnilla voi halutessaan käyttää tyynyjä ja vilttejä sekä muita salilta löytyviä apuvälineitä auttaakseen kehoa rentoutumaan ja mieltä hiljentymään.

 

Tunnin lopuksi on ohjattu kehomeditaatio.

Kelle?

Iltajooga sopii hyvin, olitpa sitten uusi joogan parissa tai jo kokeneempi harjoittaja.

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

Varaa paikkasi iltajoogaan täältä.

IMG_0413.jpeg

RAUTAKANKIJOOGA

Tavoite

Availla ja huoltaa kehoa omalle, ehkä ratakiskomaiselle, keholle soveltuvasti apuvälineitä tarvittaessa hyödyntäen.

Mitä odottaa?

Tunnilla tehtävät asanat ovat perusasanoista yksinkertaistettuja ja helpotettuja versioita, joiden avulla pääset sukeltamaan jooga asanoiden (asentojen) maailmaan omalle kehollesi sopivalla tavalla.

Kelle?

Tämä tunti on myös hyvä tutustumistunti joogaan, mikäli et ole varma mistä aloittaisit.

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

 

Varaa paikkasi rautakankijoogaan (60 min) tästä.

gray-steel-bar-46167.jpg

VINYASAFLOW

Tavoite

Avata, vahvistaa, notkistaa ja lisätä liikkuvuutta kehoon ja ehkä nostaa muutama hikipisarakin otsalle.

Mitä odottaa?

Tunti sisältää monipuolisesti kehoa avaavia, liikeratoja laajentavia ja kehoa vahvistavia asanoita (liikkeitä).

Tunnilla tehdään mm. aurinkotervehdyksiä ja niiden erilaisia variaatioita.

 

Kelle?

Vinyasaflowhun tullessa olisi hyvä, että on jo jonkin verran kokemusta joogasta ja perusasanat tuttuja. Tämä siksi, että flowtunnilla asanat tehdään muita tunteja nopeammassa tahdissa ja asanoiden entuudestaan tunteminen helpottaa tunnin sujuvuutta.

Jos et ole varma onko tunti sinulle sopiva, tule kuitenkin rohkeasti kokeilemaan. Aina voi levätä välillä, jos siltä tuntuu :)

Huomioitavaa?

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

Varaa paikkasi vinyasaflowhun (60 min)täältä.

b439039b-2b53-484b-b91e-10c7e1e430ff.jpg

​TUOLIJOOGA

Tavoite

Kehon liikeratojen avaaminen ja kehon ja nivelien vahvistaminen sekä mm. ryhdin kohentaminen.

Mitä odottaa?

Tunti (40 min) tehdään tuolilla istuen ja sitä seisomasanoissa tukena käyttäen.

Kelle?

Koetko lattialla istumisen hankalaksi?


Oletko harrastanut joogaa tai muuta liikuntaa ja se on ehkä jäänyt tai tuntuu ettei valtavasta tarjonnasta löydy "sitä oikeaa" paikkaa harrastaa joogaa?


Tai olet ylipäätään kiinnostunut joogasta ja sen monipuolisista hyödyistä vaikka kilometrejä rupeaakin mittarissa jo olemaan takana?


Tule rohkeasti kokeilemaan olisiko Joogantain tuolijooga sinun lempeä lääkkeesi antaa itsesi pysähtyä kuuntelemaan omaa kehoasi, mieltäsi ja edesauttaa kehon vetreyttämistä ja parantaa sen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Muuta huomioitavaa?

Muistathan mainita tunnille tullessasi jos kehossasi on jotain rajoitteita.

Varaa paikkasi tuolijoogaan (40 min) täältä.

20210816_143113758_iOS.jpg

PUISTOJOOGA

Lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet Ihan pihalla- kesäliikuntaa Vihdissä -sivulta sekä  Facebookista.

104122444_212742866360698_5815528536364739654_n.jpg