• Ulla

Restoratiivinen (palauttava) jooga



Restoratiivinen jooga saattaa vaikuttaa helpolta pitkine lempeästi venyttävine asanoineen, mutta varaudu kuitenkin, että saatat joutua tekemään tunnin aikana töitä ajatuksiesi pitämisessä harjoituksessa ja siinä, miltä hengitys tuntuu kehossa, jotta saisit harjoituksesta mahdollisimman meditatiivisen kokemuksen.


Usein ihmetellään, miten restoratiivinen jooga eroaa yin-joogasta. Ihan pätevä kysymys, Joogantaikin kategorioi kummatkin "villasukkajoogaksi", joten jotain samaa niissä ehkä on, ainakin nyt ne villasukat ja pitkät asanat, hiljaisuus sekä rauhoittuminen.


Moni meistä elää tällä hetkellä hyvin hektistä, suorittavaa elämään, jossa "juokse-tai-kuole" puoli hermostostamme on jatkuvasti päällä, ja on unohdettu, kuinka tärkeää kehon ja mielen rentouttaminen on.


Tottakai elämässä pitää myös olla vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta parasympaattinen "lepo ja toimiva aineenvaihdunta" puoli hermostostamme ja siitä huolehtiminen on ihan yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää, koska yleensä se on se joka vaatii huomiotamme, eikä vain tapahdu automaattisesti arjessa toisin kuin mm. stressi, ahdistus ja ylikuormitus.


Hermoston tasapainon toiminnasta huolehtiminen parantaa kykyämme elää tasapainoista arkea ja voida paremmin.


Restoratiivisen joogan on tarkoitus olla palauttavaa, rentouttavaa, parasympaattista hermostoa aktivoivaa. Rentoutuminen on ihmiselle luonnollista, mutta kuinka moni osaa enää tehdä sen tietoisesti? Antaa ylipäätään itselleen luvan pysähtyä, sulkea oravanpyörä päästä ja vain olla, ihan vaan hiljaa, tässä hetkessä, hengittää rauhassa ilman mitään odotuksia tai vaatimuksia itseään kohtaan. Ihan helppoa. Vai onko sittenkään? Ehkä vähän pelottavaakin, mitä kaikkea sieltä mielestä voikaan pulpahtaa esiin, kun sen antaa pysähtyä?


Moni on sitä mieltä, että nukkuu ihan hyvin ja se riittää palautumiseen. Nukkuessa kuitenkin, vaikka mieli vaeltelee ilman tietoisuuttaan omia latujaan keho voi silti olla aktiivisesti jännittynyt, voimme esim. purra stressaantuneina hampaita nukkuessa yhteen, keho saattaa reagoida uniin, etenkin painajaisiin ja kokea stressiä sekä jännitystä nukkuessamme.


Tarkoitus ei restoratiivisessa joogassa siis ole nukkua... vaan, kun hengitys rauhoittuu myös lihakset rentoutuvat, "hermosto hiljenee", syke, verenpaine ja kortisolitastot laskevat. Mieli pysyy tietoisena ja voi säädellä ja yllä pitää hyvää rauhallista hengitystä, viestittäen sillä keholle, että ei ole mitään hätää, vaan nyt on lupa olla ja rentoutua, vetää kaikki aistit sisäänpäin ilman mitään suorittamista.


Ympäristö, vaatetus ja apuvälineet restoratiivisessa joogassa

Jotta mieli ja keho tuntee olevansa turvassa, suosittelen harjoittamaan restoratiivista joogaa itselle tutussa ja turvallisessa paikassa, joka on hiljainen, lämmin ja mahdollisimman hämärä, ellei jopa pimeä.


Voit harrastaa kerrospukeutumista, kerroksia on aina helpompi vähentää kuin lähteä haalimaan lisää vaatteita tai muuta peittoa päälle kesken harjoituksen.


Riisu kaikki ylimääräiset korut ja kellot sekä sormukset, niillä on tapana ikävästi kolahdella lattiaan harjoituksen aikana, aiheuttaen turhia ääniä.


Tämä joogalaji voi välillä vaikuttaa aikamoiselta välineurheilulta. Joogantain salilta löytyy hyvin bolstereita, joogatiiliä, tyynyjä ja vilttejä lainaan, mutta toki, jos sinulla on mahdollisuus hankkia omat, niin suosittelen sitä lämpimästi. Asanat onnistuvat kyllä, vaikka ei olisi muuta kuin yksi viltti tai ei sitäkään, mutta onko silloin enää kyse restoratiivisesta joogasta onkin sitten toinen asia.



Restoratiivista joogaa etänä, välineet

Kuten ajan henkeen kuuluu, saattaa hyvin olla, että teet harjoitusta etänä, etkä pääse käsiksi joogasalin tarvikevarastoon.


Jos pitäisi yksi väline nostaa, jota ilman en restoratiivista joogaa lähtisi tekemään, se olisi varmaankin bolsteri, elikkäs "putkilotyyny". Bolstereita voi olla pyöreää mallia tai neliskanttisempaa, kapeampaa tai paksumpaa, täytteenä voi olla esim. tattarin kuorta tai ihan vaan jämäkkää vaahtomuovia. Se, mikä sopii omalle keholle parhaiten, on vaan kokeiltava.


Jos tekee harjoitusta kotona etänä, eikä omista bolsteria, niin lähtisin kokeilemaan ensin paksua peittoa, joka on rullattu tiukasti rullalle tai ehkä tekisin pienestä räsymatosta tai toisesta jooga/jumppamatosta tiukan rullan ja pyöräyttäisin siihen vielä viltin tai paksun pyyhkeen päälle pehmikkeeksi. Jos kotona sattuu olemaan lihasjumien avaamiseen tarkoitettu vähä pidempi vaahtomuovinen putkirulla sitäkin voi kokeilla, ainakin joissain asanoissa. Peittoviritykset tuppaavat olemaan aika pehmoisia ja antavat turhan paljon periksi, mutta kokeilemalla selviää.


Joogatiilet voi korvata isoilla paksuilla kirjoilla tms. tukevilla tiilen muotoisilla kappaleilla, joku on kuulemma käyttänyt täysiä kahvipaketteja (reikätiilikin tarvittaessa käy ainakin bolsterin tueksi, ei ehkä painoksi polvien päälle... mutta laita vähän pehmustetta ympärille, ei ole kiva nousta ylös reikien painaumat otsassa...). Ilman joogatiiliäkin tmv. saattaa pärjätä, mutta ne ovat kätevä apu monessa asanassa.


Tyynyjä ja vilttejä/peittoja/isoja pyyhkeitä, joita tarvittaessa voi taitella "kasoiksi" tai pyöritellä rulliksi, varmaan jokaiselta löytyy kotoa ja niitä kannattaakin ottaa käden ulottuville muutamia.


Joogavyötä et välttämättä tarvitse ja sen virittelyyn menee useasti niin paljon aikaa, että itse en sitä juuri ryhmätunneilla suosi. Mikäli sinulta sellainen kuitenkin löytyy ja tiedät, miten sitä käytetään, virittele ihmeessä vyö tukemaan aina tilaisuuden tullen :).


Pieni pyyhe silmien päälle tai silmätyyny voi tuoda mukavan lisän ja pimeyden asanoissa, joissa se on mahdollista pitää silmillä.




Asanoihin meno, niissä olo ja pois tulo

Restoratiivisessa joogassa ei niinkään yritetä venyttää mitään kuin antaa kehon levätä ja aistien kääntyä sisäänpäin. Toki asanoissa voi tuntua mukavaa palauttaa venytystä ja esim. rintakehän alueen avautumista ja niistä voi rauhassa nauttia, jos se tuntuu hyvältä juuri siihen kohtaan omalle keholle ja mielelle.


Muista, että ohjaajan neuvot ovat vain yleistettyjä ohjauksia ja linjauksia, vain sinä tiedä tiedät, miltä sinun kehossasi ja mielessäsi tuntuu. Jos jokin tuntuu pahalta, älä tee sitä. Kuuntele kehoasi ja tee tarvittavaa hienosäätöä asanoiden ja tukien kanssa.


Voit myös aina tulla, jos jokin asana ei tunnu omalle keholle tai mielelle hyvältä idealta, vaikka lapisasanaan tai johonkin muuhun itsellesi siinä hetkessä sopivaan asanaan ja jatkaa muiden kanssa, kun siltä taas tuntuu.


Asanoihin meno

Tarkoitus on, että käytössä olevat apuvälineet, bolsterit, tyynyt viltit jne. tukkivat tyhjän tilan kehon ja maton/lattian välistä niin, että voit täysin rentoutua ja luottaa siihen että tukirakennelmasi pysyvät tukemassa sinua. Mikäli sinulla ei kuitenkaan ole tarpeeksi apuvälineitä, tee parhaasi, jotta saa kehon aseteltua rennosti.


Asettele tuet siis rauhassa, hiljaisesti ja ajatuksella, tyynyn nakkaaminen lattialle ja sen päälle rojahtaminen ei ole restoratiivista joogaa.


Huomioi muut mahdolliset kanssajoogit, mikäli olet ryhmätunnilla ja suo myös heille mahdollisimman hiljainen harjoitus, älä kolistele turhia ja koita jopa hengittää mahdollisimman hiljaa, restoratiivinen joogatunti ei ole hetki, jolloin esitellään omaa, voimakasta kohisevaa ääntä pitävää, ujjayi- hengitystä tai bharami chanting-pranaymaa.


Muista myös liikkua rauhallisesti kehoa kuulostellen tullessasi pois asanasta tai asettautuessasi siihen, ei ole mikään kiire minnekään.


Tunnilla ollessasi ohjaaja kyllä huolehtii, että kaikki saavat itsensä rauhassa aseteltua ennen kuin katsoo asanassa olo ajan alkaneen ja tulee tarvittaessa auttamaan sinua. Muista pyytää, mikäli tarvitset apua ja jos/ kun pyydät, tee se mahdollisimman hiljaa ja huomaamattomasti muita häiritsemättä. Älä hermostu, jos ohjaaja ei heti laukkaa paikalle, hän saattaa olla auttamassa jotain muuta, tai kestää hetken ennen kuin huomaa mahdollisen viittilöimisesi.


Etätunnilla, jos liikkeesi ovat ohjaajia hitaampia ja nautinnollisempi anna niiden olla, voi olla että asanoissa olo aikasi jää hieman lyhyemmäksi, mutta älä silti kiirehdi asanoista pois tuloa tai niihin menoa. Asiaa voi helpottaa se, jos pidät kamerasi päällä, jotta ohjaajasi saa edes jonkinlaisen käsityksen, missä kohtaa ruudun toisella puolella mennään. Jos sinulla herää etätunnilla kysymyksiä, voit kysyä niitä tunnin jälkeen.


Asanat tulevat pikkuhiljaa tutuiksi ja niihin meno ja pois tulo rutinoituu, jolloin jää taas enemmän aikaa keskittyä itse olemiseen kuin tekemiseen.


Asanoissa olo

Restoratiivisessa joogassa asanoissa ollaan helposti 5 min/asana/puoli (esim. kierrot kummallekin puolelle).


Jotta saat restoratiivisesta joogasta mahdollisimman paljon suosittelen, hyvien apuvälineiden (esim. kunnon bolsteri tai pari, joogatiilet, paksu viltti, pari tyynyä) käyttöä ja että pyrit tekemään harjoituksesta samalla tietoisen läsnäolon harjoituksen, kuitenkaan asettamatta itsellesi mitään paineita sen kanssa.


Jos ajatukset on hankala pitää kasassa (tosinaan se on huomattavasti vaikeampaa kuin toisina päivinä, älä lannistu) voit sen enempiä ajattelematta, että missä kohtaa olet tai menitkö sekaisin, laskea hengityksiä. Laskeminen voi auttaa ainakin ajatuksien pitämisessä pois harhailemasta ja takertumasta johonkin.


Jotkut kuvittelevat myös ikään kuin pienen energia-/valopallon joka sisäänhengityksellä liikkuu selkärankaa pitkin alas ja uloshengityksellä ylös, edestakaisin, ihan häntäluun päästä ylimpään niska nikamaan.


Tai yksi vaihtoehto on tuoda huomio vatsan/rintakehän/kulmakarvojen väliselle alueelle ja pitää huomio siinä miltä tuo ko. alue tuntuu hengittäessäsi rauhallisesti sisään ja ulos.


Jos ei mikään näistä toimi kohdallasi, voit miettiä jonkin muun kohteen, jossa ajatus on helppo pitää ponistelematta ja uhraamatta sille sen enempää energiaa.


Tunnin jälkeen

Olosi on todennäköisesti huomattavasti raukeampia ja rauhallisempi kuin ennen tuntia, toivottavasti sinulla ei ole tunnin jälkeen kiire mihinkään, vaan saat palautua todellisuuteen rauhassa ja vaalia sitä rentoutuneisuuden tunnetta, joka kehossa ja mielessäsi on mahdollisimman pitkää :)


Namaste,

Ulla