• Ulla

Spagaatti, Hanumanasana, Split Pose




Asana on nimetty Hanuman -nimisen hindujumalan mukaan. Hanuman osoitti uskollisuutensa ja omistautumisensa muinaisen Intian kuningas Ramaa kohtaan auttamalla häntä pelastamaan vaimonsa Sitan. Hanuman teki muutamia jättimäisiä, mahdottomia harppauksia ympäri maata osoittaakseen kuninkaalle hänen uskollisuutensa ja rakkautensa.


Asento symboloi antaumuksen voimaa ja uskon harppauksia, joita tarvitsemme sen saavuttamiseksi. Sanotaan, että hanumanasana opettaa meitä voittamaan esteet ja tekemään mahdottomasta totta.


Itselleni spagaatti on ollut lapsesta asti "mahdoton" ja luulin pitkään, etten tule siihen koskaan pääsemään, enkä sitä juuri systemaattisesti harjoittanut, koska kuvittelin sen olevan turhaa. Miten voisin tehdä spagaatin, jos en ole siihen edes nuorempanakaan päässyt. Mutta kuinkas kävikään?


Noin vuosi sitten minulta kysyttiin erään alkeiskurssin yhteydessä pääsenkö spagaattiin, kuin apteekin hyllyltä vastasin, että "en, en ole koskaan päässyt". Rupesin myöhemmin miettimään vastaustani, miksi en pääsisi, en tunne mitään kipua sitä yrittäessäni, olisiko este kuitenkin vain opittu malli suhtautua koko asiaan.


Härkää sarvista ja alle vuodessa pystyin tekemään spagaatin jopa ilman lämmittelyä (en suosittele) toiselle puolelle. Toinen puoli ottaa vielä vastaan, mutta ehkä sekin vuoden päästä menee.


Summa summarum vanha koirakin voi oppia uusia temppuja, suurimmat esteet ovat yleensä siellä korvien välissä. (Niin pitkään, kun eivät ole rakenteellisia rajoituksia.)


Spagaatti vaatii harjoittelua ja mahdollisesti tukea, jotta löydät vakauden ja helppouden. Muista Patanjali -jooga -sutran määräys: Sthira sukham asanam, "Asanan tulisi olla vakaa ja mukava."



Lämmittele AINA ennen spagaattia


Alla kuvina muutamia asanoita, joita voi käyttää kehon valmistamiseen spagaattia varten. Pääsääntöisesti kaikki, mitkä kohdistuvat lonkkiin (etenkin ojentajiin ja koukistajiin) ja reisiin sekä alaselkään ovat hyviä.



Asanaan asettautuminen


Spagaatin tekoon löytyy, jos jonkin näköistä ohjetta. Tärkeintä on ojentaa jalat omalle keholle parhaalta tuntuvalla tavalla. Helpointa on todennäköisesti aloittaa nelinkontin.


Koukista oikea polvi ja tuo jalkaterä matolle noin käsien kohdalle.




Hengitä ulos ja nojaa vartaloasi eteenpäin painamalla sormenpäitä lattiaan. Liu'uta vasenta polvea hitaasti taaksepäin ja aloita kantapään työntäminen eteenpäin, polvi kääntyy kohti kattoa.



Kun oikea jalka on suorana, jatka vasemman polven viemistä taaksepäin ja laske varovasti vasemman reiden etuosaa ja oikean jalan takaosaa (ja lantion pohjaa) lattialle. Kannattele kehon painoa vielä käsillä, ettet "romahda" suoraan liian alas kohti mattoa. Varmista, että oikea polvi osoittaa suoraan kattoa kohti ja vasen kohti mattoa.


Pidä huoli, että lantiosi on suoraan eteenpäin ja ylävartalon molemmat puolet ovat yhtä pitkiä (hartiat samassa linjassa). Jos lantiosi on väärässä asennossa, SI -nivel ja lanneranka altistuvat rasitukselle.


Tarkista myös, että taaempi jalka suoristuu suoraan lonkasta (eikä ole kääntynyt sivulle). Pidä edessä oleva jalka aktiivisena työntämällä kantapäätä poispäin ja varpaita/päkiää kohti kattoa.




Tuo kädet Anjali Mudraan, kämmenet yhteen rintakehän eteen tai nosta kädet suoraksi kohti kattoa. Venytä selkää pitkäksi päälaki kohti kattoa, leuka vaakasuorassa ja katse eteen.


Mikäli olet uusi hanumansanan edessä, ota suosiolla bolsteri tai jokin muu koroke lantion alle ja laskeudu aluksi sitä vasten. Joogatiiliä voi myös käyttää tukemassa, kun kuulostelee kehoaan, kuinka alas se on valmis asanaan menemään.




Lopuksi tule asanasta pois hitaasti ja rauhallisesti samaa reittiä kuin sinne menit.


Varo

Jätä asana kokonaan väliin tai tee sitä hyvin tuettuna mikäli sinulla on ollut ongelmia, alaselän, nivusten, reisien alueella tai jos jokin muu kohta kehossasi lähettää epämukavia signaaleja.


Esittelemme ja käymme läpi yhden asanan tai pari toisiinsa liittyvää asanaa/viikko.


Huomioithan, että tekstissä mainitut hyödyt ja tuntemukset ovat yksilöllisiä.


Joogassa on aina hyvä pitää mielessä, että jokaisen keho on erilainen ja, mikä toimii jollakin toiselle, ei välttämättä sovi toisen keholle.


Erilaisuus ei kuitenkaan vaikuta mitenkään joogasta saataviin lukuisin sekä tutkitusti todistettuihin että lukemattomien joogien ympäri maailmaa vuosituhansien aikana saavuttamiin ja huomaamiin hyötyihin


Jokainen on itse vastuussa oman kehonsa kuuntelusta ja omasta harjoittelustaan. Mikäli sinulla on perussairauksia/kipuja/ ongelmia/loukkaantumisia tai olet muuten epävarma sopiiko jokin asana sinulle, kysy asiasta aina lääkäriltä tmv. terveydenhuollon ammattilaiselta ennen asanaharjoittelua.


Teksti ei korvaa ohjaajaa, mutta voi olla hyväksi tueksi ja muistinvirkistykseksi sen suhteen miten ja miksi asanoita tehdään :)


Ensi keralla meno menee ihan villiksi, kun vuorossa on Wild Thing asana, Camatkarasana.


#joogantai #jooga#aamujooga #etäjooga #hathajooga #livestream #kehonhuolto #jokapäiväjoogantai #hathajooga #yinjooga #flowjooga #villasukkajooga #rautakankijooga #toimistojooga #nummela #vihti #asusiellämissäelät #mielenhuolto #hyvinvonti #joogakuuluukaikille #yksityisohjaus #tilaustunnit #työpaikkajoogaa #asana #sthirasukhamasanam #spagaatti #hanumanasana #monkeypose