• Ulla

Joogaa urheilijoille ja aktiiviliikkujille




Liikutko tarkoituksella? Päämäärähakuisesti? Tuntuuko, että olet jumissa? Liikutko paljon mutta yksipuolisesti, esim. kävellen, juosten, pyöräillen, uiden, kiipeillen, ratsastaen? Onko joku joskus sanonut, että jooga tekisi kehollesi hyvää?


Oletko miettinyt miksi jooga tekisi hyvää kehollesi oman lajisi lisäksi ja hyödyttäisi ja tukisi harjoitteluasi?


Sinun ei tarvitse olla kiinnostunut pääsemään spagaattiin tai kokea minkäänlaista henkistä kiinnostusta joogaa kohtaan saadaksesi siitä hyötyä palautumisessasi ja tukea suoritusten parantamiseen omassa lajissasi.


Voitko kertoa, onko sinulla viisi varvasta? Varmasti voit, mutta tunnetko nuo viisi varvasta fyysisesti? Vai tiedätkö vain, missä ne ovat?


Jokainen, joka harjoittaa jotain liikuntaa säännöllisesti, jopa tavoitteellisesti, tietää kuinka tärkeää on tuntea kehonsa ja sen mittasuhteet sekä mikä merkitys mielenhallinnalla on onnistuneen suorituksen kannalta tai edes edes sinne salille lähtemiseen.


Kun jokin asia on lihasmuistissa ja ”pää pysyy kylmänä”, suoritus onnistuu, mutta, jos alat miettimään, että mitä olet tekemässä, analysoimaan, mitä kehosi tekee, tai yrität jotenkin muuttaa sitä mitä olet, vaikka kehosi on oppinut ja tottunut toistamaan suoritus todennäköisesti menee pieleen, eikö?


Mutta, jos osaat päästää irti ja antaa kehosi tehdä sitä, mihin olet sen treenannut, suoritus onnistuu tai jopa paranee aikaisemmasta.


Jooga ja siinä tehtävä tietoinen läsnäolo opettavat mielenhallintaa, huomion keskittämistä pois epäoleellisista asioista oleellisiin, sekä mielen rauhoittamista ja rentouttamista myös stressin alla.


Kehotietoisuus

Jalkaprässissä 500 kg punttisalilla
Oikeasta hengitystekniikasta ja liikeratojen hahmottamisesta on hyötyä myös isompien painojen nostamiseen. (asiakkaan postaama kuva punttisalilta)

Laji kuin laji on tärkeää tietää, missä keho on (mistä se alkaa ja mihin se päättyy), jotta ei liikkuessasi ylitä omia rajojasi tai riko itseään.


Se, milloin olet vielä ns. vihreällä vyöhykkeellä kehon rajojen kanssa on asia, jota pystyt joogan avulla harjoittelemaan. Ihan konkreettisesti tuntemalla rajat kehossasi, mutta myös opettelemalla kuuntelemaan kehosi viestejä. Myös niitä hienovaraisia kuiskauksia, jottei kehosi tarvitsisi myöhemmin huutaa sinulle kivun avustuksella.


Joogasta voi olla hyötyä myös kiipeilyssä
"Joogasta on hyötyä kiipeilyssä. Se parantaa henkistä ja fyysistä tasapainoa sekä liikkuvuutta." (Joogantain salilla käyvän kiipeilijän kommentti)

Miten jooga voi auttaa ja tukea oman lajisi harjoittelussa?


"Liikun joka päivä, pääasiassa kiipeily, pyöräily, kävely ja kuntosali. Joogaan myös säännöllisesti, se on kokonaisvaltainen tapa notkeuttaa, ja vahvistaa koko vartaloa, ilman sitä en voisi harrastaa joka päivä. Joogasta on hyötyä kiipeilyssä, se parantaa henkistä ja fyysistä tasapainoa, sekä liikkuvuutta. Minulle jooga on henkinen, ja fyysinen hyvinvointi. "

- suora lainaus asiakkaalta-


Mikäli liikut tavoitteellisesti, olet todennäköisesti motivoitunut, kilpailuhenkinen niin itseäsi kuin muitakin kohtaan. Saatat ajatella, että ”no gain, no pain” ja olla taipuvainen ylisuorittamiseen, kuulostaako tutulta?


Suurimmat hyödyt aktiiviselle liikkujalle joogasta ovat yksilöllisiä lajista riippuen, mutta monet alla olevista joogan hyödystä pätevät myös lajiin kuin lajiin:


- jooga parantaa liikkuvuutta ja voi avata lihaksissa sekä muissa kehon kudoksissa olevia jumeja ja tukoksia


- joogassa venyttely tule tehtyä vähän niin kuin vahingossa osana treeniä


- joogan asanoiden kautta tietoisuus oman kehon eri osista kehittyy ja sitä kautta voi oppia myös uusia asioita muuhun treenaamiseen (tästä löytyy ihan neurologien tutkimaa tietoa)


- joogan pistää kehon nesteet liikkeille ja sitä kautta auttaa pääsemään eroon kasaantuneista kuona-aineista


- jooga toimii aktiivisena palautumisena muusta harjoittelusta (esim. punttista seuraavan päivän jumien avaamiseen) viemättä kehoa kumminkaan uudelleen sen äärirajoille ja näin nopeuttaa palautumista


- jooga voi toimia myös lihas- ja hermokipujen lievittäjänä sekä avata kehon stressireaktiota sekä luontaista tapaa suojata kipukohtaa vetämällä sen ympärillä olevia lihaksia kasaan.


- jooga parantaa puolustuskykyä, poistaa kehostasi epäpuhtauksia ja auttaa pysymään terveempänä


- jooga kehittää asanoiden kautta monipuolisesti tasapainoa, vahvistaa kehoa pysymään pystyssä ja linjassa muutenkin kuin seisaaltaan ollessa, niin henkisesti kuin fyysisesti


- jooga kehittää hengitystekniikkaa ja opettaa mm. stressin hallintaa hengitystekniikan avulla, mikä voi auttaa myös muihin urheilusuorituksiin.





"Kehitys tapahtuu levossa, ei treenatessa"


Nykyään tiedetään ja on todistettu, että palautumista tarvitaan urheilussa. Keho tarvitsee lepoa kehittyäkseen ja korjatakseen äärimmäisen treenin tai suorituksen tuomat vauriot.


Keho alkaa palautua vasta parissa päivässä esim. rankan, koko kehoa kuormittavan treenin jälkeen. Kun keho saa lepoa kahden-kolmen päivän ajan, se korjaa itsensä, treenistä syntyy tuloksia ja tämän jälkeen on taas uuden, koko kehon, treenin aika.


Joogassa keskitytään paljon hengitykseen ja siihen, miten hengitys vaikuttaa kehon tuntemuksiin ja kuinka hengityksellä voi esim. rauhoittaa kehoa ja mieltä (parasympaattista hermostoa) ja auttaa sekä tukea sen palautumista.


Moni on vienyt myös joogasalillaan oppimia hengitystekniikoita mukaan niin punttisalille kuin muuhunkin elämään esim. unen tulon helpottamiseksi sekä mielen rauhoittamiseksi ennen henkisesti tai fyysisesti haastavaa suoritusta.



Joogatyyleissä on eroja ja sen vuoksi kannattaa valita omaan, muuhun treenaamiseen sopiva laji


Urheilijoille ja paljon liikkuville aktiivisille henkilölle suosittelen ehdottomasti palauttavaa eli restoratiivista joogaa, sekä yinjoogaa, jotka avaavat ja rentouttavat kehoa.

Kummassakin näissä korostuu venytysten ja kehonavaamisen lisäksi myös tietoinen läsnäolo ja hengittäminen kohti kehon tuntemuksia.


Etenkin yinjoogassa pidemmät ajat asanoissa tarkoittavat myös sitä, että venytykset kohdistuvat lihasten ohi, syvemmälle kehoon, kudoksiin, niveliin jne. Pidemmällä, säännöllisellä harjoittelulla yinjooga avaa tehokkaasti kehon liikeratoja, auttaa rentouttamaan kehoa sekä parantaa nestekiertoa nivelissä "voidellen" niitä.


Yinjooga itsessään on yksinkertainen, mutta ei aina niin helppo harjoitus, mutta siitä hyvä vaihtoehto, että voit säädellä harjoituksen "marinoivia" tuntemuksia sen mukaan, miltä kehosi tuntuu juuri sillä hetkellä kaipaavan. Yintunnilla käytetään myös tarvittaessa erilaisia apuvälineitä, kuten bolstereita ja joogavöitä, keventämään asanoita, jotta saisit lihaksesi rentoutumaan vaativammissakin asennoissa.


Sen sijaan restoratiivisessa joogassa ei niinkään haeta tuntemuksia vaan "totaalirentoutumista" ja akkujen latautumista sekä kehon ja mielen palautumista. Asanoihin asettaudutaan ja tuetaan keho erilaisilla tuilla, tyynyillä ja vilteillä, niin, että asentoon voisi vaikka nukahtaa. Keho, lihakset ja mieli rentoutuvat ja palautuvat ollakseen taas valmiita toimintaan ja auttaakseen sinua elämään sekä harrastamaan täydellä potentiaalillasi.


Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, restoratiivisesta joogasta voit lukea lisää täältä ja yinjoogasta täältä.


Tietoinen läsnäolo on mentaalista harjoittelu, mielenhallintaa, joka auttaa keskittymisessä ja lihasmuistin parantamisessa. Tätä kutsutaan myös midfulnessiksi, mutta joogassa se on ollut käytössä jo tuhansia vuosia ennen kyseisen termin keksimistä.


Perinteisempi hathajooga taas toimii hyvänä aloituksena yleisesti joogan pariin, ollen hieman nopeatempoisempana ja sopien myös kehon availun lisäksi lihaksistoa tasapainottavaksi liikunnaksi päälajille. Esim. juoksijoilla hathajooga toimii yksipuoleisen lihasharjoittelun vastapainona tuoden vahvuutta keskivartaloon sekä tasapainottaen jalkojen lihaksistoa.


Nämä ovat toki yleisiä neuvoja ja omalle keholle sekä mielelle sopiva joogatyyli selviää helpoiten itse kokeilemalla.


Jokainen kokee joogan omalla tavallaan. Alla vielä yhden Joogantailla käyneen kommentti aiheeseen viime viikolta :)




Herättikö blogi kiinnostuksen aiheeseen?


Lisää tietoa löytyy mm. Joogantain blogista (Joogantain ryhmätunneista, restoratiivisesta joogasta ja yinjoogasta)


Tai, jos tekevänä ihmisenä, haluat suoraan kokeilla joogaa matalalla kynnyksellä, voit varata suoraan paikkasi tunnille osoitteesta www.liikuttajat.fi/joogantai/joogat


Joogantain joogatuntien tarkemmat kuvaukset löydät osoitteesta https://www.joogantai.fi/ryhmätunnit


Lämpimästi tervetuloa joogan pariin :)

 

#joogantai #jooga #aamujooga #etäjooga #hathajooga #livestream #kehonhuolto #hathajooga #yinjooga #flowjooga #villasukkajooga #rautakankijooga #nummela #vihti #asusiellämissäelät #mielenhuolto #hyvinvointi #joogakuuluukaikille #yksityisohjaus #tilaustunnit #liikunta #tasapaino #juoksu #kiipeily #salitreeni #ratsastus #pyöräily #crossfit

25 katselukertaa